عیار طلا چیست و چرا اهمیت دارد؟

عیار طلا چیست؟ این سوالی است که بسیاری از افراد هنگام خرید طلا برایشان پیش می آید. حقیقت این است که بازار طلا به هیچ وجه خالی از رمز و راز نیست. به همین دلیل باید به منظور جلوگیری از ضرر و زیان مالی با این رمز و راز ها آشنا باشیم. واژه عیار از آن واژه هایی است که چه در جایگاه فروشنده و چه در جایگاه خریدار باید نسبت به آن توجه داشته باشید. “فعلاً برای پاسخ به این سوال، این را بدانید که عیار طلا، در حقیقت، یکای تعیین میزان خالص بودن طلا می باشد. “

عیار طلا چیست

عیار طلا چیست

 

عیار طلا چیست و چرا در خرید طلا اهمیت دارد؟

ما گفتیم که عیار طلا، یکایی است که میزان خلوص طلا را مشخص می کند. ممکن است در این باره دچار این نگرانی شوید که مگر طلاهای ما از خلوص کافی برخوردار نیستند؟ به خود نگرانی راه ندهید. چرا که فلز طلای خالص از نظر فیزیکی به اندازه ای نرم است که نمی توان با آن هیچ گونه زیورآلاتی را طراحی و ساخت. برای همین باید طلا با آلیاژهای دیگر ترکیب شود. طلایی که با دیگر آلیاژها ترکیب می شود خاصیت چکش خواری را پیدا می کند. به همین دلیل می توان انتظار این را داشت که شکل های زیبایی را از آن بسازیم.

بررسی تخصصی تر مفهوم عیار طلا

اگر از ما بخواهید برای عیار طلا، فرمولی را خدمت شما شرح دهیم می گوییم: نسبت میزان خالص طلای به کار گرفته شده در یک قطعه به وزن کل قطعه را “عیار” می نامیم. در این باره باید گفت عددی که برای طلای خالص در نظر می گیریم، 1000 می باشد. این بدان معناست که قطعه یک کیلویی از طلا، 1000 گرم از این ماده را دارد. حال شما بگویید که طلای 750 به چه معناست؟ واضح است که این قطعه طلا دارای 750 گرم طلای خالص در 1000 گرم طلا می باشد.

تا به اینجا درباره مفهوم عیار طلا کاملاً مسلط شدید. اما بد نیست درباره شیوه نمایش عیار طلا نیز اطلاعات کافی را به شما بدهیم. در کشور های خارجی حرف انگلیسی K، نمایانگر خلوص طلای خالص یا همان عیار طلا می باشد. برای نمونه عبارت های 10k و نیز 14k شیوه هایی از نمایش عیار طلا در کشور های خارجی می باشند. مفهوم طلا در موارد مذکور به هیچ وجه با آنچه خواندید متفاوت نیست.

بررسی اشکال مختلف تبدیل واحد در حوزه عیار طلا

فرض کنید طلای 1000 را 24 عیار و خالص تلقی کنیم. در این صورت می توان ادعا کرد که طلای 18 عیار طلای 750 می شود. یعنی طلایی که از 100 درصد، آن 75 درصد آن خالص می باشد. با توجه به موارد فوق، بیایید طلای 9 عیار را بررسی کنیم. طلای 9 عیار به معنای آن است که از هزار قسمت، 375 قسمت را طلای خالص در برگرفته است. به بیان بهتر 37.5 درصد از این قطعه از طلای خالص تشکیل شده است.

 

عیار طلا چیست

عیار طلا چیست

 

فلزاتی که با طلا ترکیب می شوند

تا به اینجا پاسخ کاملی به سوال عیار طلا چیست؟ دادیم. اما بد نیست درباره آلیاژهای طلا نیز در این قسمت توضیحی بدهیم. از مدت ها قبل تا به امروز یکی از اصلی ترین فلزاتی که با طلا ترکیب می شده است فلز مس بوده است. علت این امر هم واضح است. مس از فلزاتی است که از نظر اقتصادی استفاده از آن ارزان و به صرفه می باشد. به علاوه اینکه فراوانی مس در سطح زمین هم بسیار بالاست.

اما این را هم باید بگوییم که اتحادیه صنف طلا فروشان، به خوبی بر نحوه ساخت شمش های 24 عیار و یا طلای آبشده 18 عیار را نظارت می کند. برای همین در محل های ساخت طلا ماموران اتحادیه صنف طلا فروشان حضور دارند تا تولید طلا، درست طبق معیار های تعریف شده جهانی صورت گیرد. اما نمی توان مس را تنها فلزی دانست که با طلا ترکیب می شود.

از دیگر فلزاتی که با طلا می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقره
  • رودیوم
  • پلاتین

این امر باعث دو اتفاق می شود. یک اینکه عیار طلای خام، مطابق استاندارد های تعریف شده در سطح دنیا کم می شود. دوم اینکه رنگ طلا به سفید با استفاده از فلزات سفید تغییر می کند. اما اگر بنا به سفید کردن طلا باشد، رودیوم گزینه بهتری می باشد. چرا که فلزاتی چون نقره و نیز پلاتین از نظر اقتصادی به صرفه نیستند.

برای همین افرادی که پوست حساسی دارند باید نسبت به این موضوع دقت کنند. چرا که رودیوم برای پوست های حساس خاصیت حساسیت زایی دارد. بنابراین درصورت داشتن پوست حساس این مطلب را با طلافروش حتما در میان بگذارید.

سخن پایانی

در این مطلب به خوبی پاسخ “عیار طلا چیست” را خدمت شما شرح دادیم. به علاوه اینکه به منظور آشنایی بیشتر شما با این موضوع مهم در بازار خرید و فروش طلا شکل های مختلف تبدیل واحد عیار به گرم را نیز برای شما شرح دادیم. اما به این توضیحات اکتفا نکردیم و به منظور بررسی تخصصی تر یکای عیار به بررسی نماد این یکا در سطح جهانی یعنی حرف K پرداختیم. در انتها هم درباره اینکه کدام فلزات با طلا ترکیب می شوند برای شما توضیحات کافی ارائه شد.

 

ساخت طلا در اصفهان

ساخت طلا در اصفهان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *